Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Dropshipping - co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży

Dropshipping - co musisz wiedzieć przed rozpoczęciem sprzedaży

02.08.2022 | E-commerce | Autor: Katarzyna Jana

Ze względu na rosnące zainteresowanie zakupami on-line, ludzie coraz chętniej przenoszą obecne biznesy do Internetu lub rozpoczynają swoją działalność od zera. Część z nich na początek decyduje sie na sprzedaż w modelu dropshipping. Czym jest dropshipping i jak rozpocząć sprzedaż przeczytasz w tym artykule

Co to jest dropshipping

Dropshipping jest to model sprzedaży internetowej, który polega na dystrybucji produktów bez konieczności fizycznego ich posiadania oraz magazynowania.

Głównymi zadaniami jakie mają do zrealizowania sprzedawcy w sklepie internetowym opartym o dropshipping jest:

  • promocja oferowanych produktów,
  • pozyskiwanie klientów,
  • gromadzenie od nich zamówień,
  • przesyłanie ich do hurtowni.

Dalszy proces przygotowywania zamówienia oraz jego wysyłka do klienta leży po stronie producenta lub hurtowni dropshippingowej, z którą nawiązało się współpracę.

 

Zalety i wady sprzedaży w dropshippingu

Zalety:

  • Nie musisz posiadać magazynu
  • Brak konieczności prowadzenia ewidencji stanu magazynowego
  • Brak konieczności realizacji i wysyłki zamówień
  • Brak kosztów związanych z zatowarowaniem i  magazynowaniem
  • Mniejsze ryzyko strat przy ewentualnym niepowodzeniu
  • Brak konieczności prowadzenia działalności w konkretnym miejscu
  • Możliwość współpracy z dowolną ilością hurtowni
  • Krótszy czas wysyłki przez ograniczenie pośredników sprzedaży – zamówienie z hurtowni trafia bezpośrednio do klienta, z pominięciem Ciebie
  • Brak konieczności zatrudniania pracowników odpowiedzialnych za wysyłkę lub pracę na magazynie.

 

Wady:

  • Brak kontroli nad wysyłką zamówienia do klienta
  • Brak kontroli nad jakością towarów
  • Mniejszy zarobek, niskie marże na produktach – firma dropshippingowa, za obsługę Twojego zamówienia pobiera swoje wyższe marże

 

Jak zacząć sprzedaż w dropshippingu

Jeżeli planujesz rozpocząć sprzedaż internetową w modelu dropshipping, w pierwszej kolejności musisz znaleźć hurtownie, z którą nawiążesz współpracę na zasadzie dropshippingu, a następnie podpisz z nimi umowę. Pamiętaj aby wynegocjować dla siebie jak najlepsze marże, aby mieć pieniądze na reklamę i promocję sklepu internetowego.

Drugim Twoim krokiem będzie założenie sklepu internetowego np. na PrestaShop, który posiada wszystko co jest potrzebne do sprzedaży w dropshippingu:

  • Automatyczna wysyłka maili z zamówieniami do hurtowników i dostawców.
  • Wystawianie produktów z hurtowni na Marketplace.
  • Synchronizacja stanu magazynowego i ceny.
  • Wybierając bardziej zaawansowany moduł możliwości zautomatyzowania całego procesu sprzedaży będą większe.

Musisz jednak pamiętać,  że w sprzedaż w modelu dropshipping Ty jesteś tylko sprzedawcą odpowiedzialnym za pozyskanie klientów i reklamę, a całą procedurą wysyłki zajmuje się hurtownia, z która podpisałeś umowę.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze hurtowni

Pierwszą rzeczą jaką musisz zrobić przed rozpoczęciem sprzedaży internetowej w modelu dropshipping jest wybór odpowiedniego asortymentu oraz hurtowni dropshippingowej, która taki towar oferuje.

Zanim jednak podpiszesz umowę i nawiążesz współpracę z hurtownią, zwróć uwagę na kilka czynników:

  • Jakie ceny i progi rabatowe oferuje hurtownia
  • Czy możesz negocjować ceny z hurtowniami
  • Jakie są zasady i formy płatności
  • Jaka jest jakość towarów
  • Czy towar jest zgodny z opisem, produkt posiada niezbędne parametry techniczne, a zdjęcia są wysokiej jakości
  • Jaki czas wysyłki i dostawy proponuje hurtownia
  • Z jakimi firmami kurierskimi współpracuje hurtownia
  • Jakie są warunki zwrotów i reklamacji (zwroty bezpośrednio do hurtowni czy do Ciebie).

 

Jakie są koszty prowadzenia sklepu w modelu dropshipping

Gdy założysz sklep internetowy w modelu Dropshipping nie musisz ponosić kosztów związanych z magazynowaniem oraz logistyką bo wszystkim zajmie się hurtownia. Zaletą dropshippingu są jego niewielkie koszty na start. Nie musisz posiadać magazynu, ani martwić się o koszty związane z zatowarowaniem sklepu. Nie musisz także zatrudniać pracowników do pracy na magazynie lub odpowiedzialnych za wysyłkę towarów. Są jednak niewielkie koszty, które musisz ponieść przed rozpoczęciem działalności. Oto one:

  • Sklep internetowy – koszt dotyczy wyboru odpowiedniego oprogramowania do sprzedaży online. Do wyboru masz sklepy na abonament lub sklepy płatne jednorazowo oparte o oprogramowanie open-source np. PrestaShop
  • Koszty hurtowni – większość hurtowni po podpisaniu z nimi umowy daje darmowy dostęp do pełnej bazy swoich produktów, chociaż w różnych hurtowniach różnie bywa, dlatego przeczytaj uważnie umowę oraz ofertę swojej hurtowni dropshippingowej i upewnij się czy dostęp do produktów jest bezpłatny.
  • Koszty wysyłki – większość hurtowni w cenę produktu wlicza koszt pakowania i wysyłki, czyli koszty ponosi klient, a nie Ty jako właściciel sklepu dropshippingowego.
  • Uwaga na koszty zwrotów - musisz dobrze opracować swój regulamin i procedury zwrotów, bo jeżeli klient będzie odsyłał towar na Twój adres, to Ty na swój koszt będziesz musiał przesłać je do hurtowni. Logistyka zwrotów również powinna być opisana umową z hurtownią.
  • Promocja i reklama – od Ciebie zależy jakie formy promocji i reklamy wybierzesz. Możesz promować się bezpłatnie w mediach społecznościowych lub skorzystać z płatnych reklam np. na Facebooku (posty sponsorowane) lub w Google (Google ADS). Możesz też zainwestować w SEO (pozycjonowanie w Internecie).

 

Integracja sklepu dropshippingowego z Allegro

Czy wiesz, że Twój sklep internetowy w dropshippingu możesz zintegrować z Allegro i również tam prowadzić sprzedaż? Dzięki temu zyskasz kolejny kanał sprzedaży i mnóstwo potencjalnych klientów.

Zainstalowanie odpowiedniego modułu pozwoli Ci na dwukierunkową integracje Twojego sklepu internetowego na PrestaShop z ALLEGRO.

Co dzięki temu zyskasz?

  • możliwość szybkiego i łatwego dodawania aukcji,
  • wszystkie zamówienia trafią w jedno miejsce do Twojego sklepu np. na PrestaShop,
  • w jednym miejscu stany magazynowe,
  • inny opis na sklepie a inny na Allegro, zgodnie z ich regulaminem
  • i wiele więcej.

 

Jak długo można żyć z dropshippingu

Dropshipping ma swoje wady i zalety, jedną z najczęściej poruszanych wad przez właścicieli sklepów internetowych są niskie marże na produktach. Oczywiście biorąc pod uwagę fakt, że nie ponosimy kosztów logistycznych bo dropshipping robi to za nas, to te niskie marże wcale nie muszą być takie złe.

Zatem z niskich marż również można wyżyć, zwłaszcza jeżeli prowadzisz sklep z produktami szybko zbywalnymi lub na tyle atrakcyjnymi, żeby generować duży wolumen sprzedaży. W końcu małą łyżeczką też można się najeść. Dodatkowo jeżeli już wcześniej posiadałeś sporą bazę klientów i masz umiejętności marketingowe to w sprytny sposób możesz ściągać na swój sklep ruch generujący sprzedaż przy stosunkowo niskich kosztach marketingowych.

Z moich obserwacji wynika, że wielu przedsiębiorców opierających swoją sprzedaż o dropshipping dywersyfikuje swoje źródła dochodów prowadząc kilka sklepów z różnym asortymentem, a niekiedy z tym samym stosując strategię sztucznej konkurencji. Takie podejście powoduje, że na sklepach dropshippingowych tych z małymi marżami można zrobić wieloletni biznes.

Jednak nie we wszystkich branżach jest tak kolorowo jak opisałem powyżej. Obserwuje również, że wielu moich klientów rozpoczynających sprzedaż od dropshippingu potraktowało hurtownie dropshippingowe jako tanią platformę do rozpoczęcia biznesu i zbadania rynku czy sprzedaż tych produktów się przyjmie. Jeżeli sprzedaż się rozkręciła to bardzo szybko właściciele sklepów internetowych pozyskiwali nowych dostawców z nowych źródeł z dużo lepszymi marżami, powoli rezygnując ze sprzedaży dropshippingowej.

Taka strategia pozwoliła tanio rozpocząć biznes internetowy z małymi zarobkami powoli zastępując produkty nisko marżowe tymi wysokomarżowymi od innych dostawców, tym samym generując z roku na rok co raz większe zyski ze sprzedaży.

Oczywiście takie podejście powoduje, że powoli trzeba myśleć o własnej logistyce i własnej przestrzeni magazynowej. Ale współpraca z dobrym dostawcą który odbiera zamówienia z dnia na dzień powoduje ze czasem nawet mały garaż w zupełności wystarcza jako magazyn na obsługę bieżących zamówień.

 

Jako ciekawostka dodam, że kilku z moich znajomych po uruchomieniu sklepu opartego o model dropshiping bardzo szybko przeszło na dostawy bezpośrednio od producentów z Chin, pomijając jednocześnie pośredników, którzy obniżali marże ze sprzedaży (były to branże: elektronika np. kamerki, oświetlenie ewakuacyjne, oświetlenie ledowe)