Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Kiedy warto zakładać sklep internetowy?

Kiedy warto zakładać sklep internetowy?

15.11.2023 | E-commerce | Autor: Konrad Ogar

Zakładanie sklepu internetowego może wydawać się kuszącym pomysłem, ale wymaga strategicznego podejścia. Aby przejść od idei do zyskownego biznesu, warto skupić się na czterech kluczowych etapach

Kiedy warto zakładać sklep internetowy?

 

We współczesnym świecie cyfrowej gospodarki, gdzie zakupy online stają się codziennością, wiele firm staje przed decyzją o rozwinięciu działalności w obszarze e-commerce. Zakładanie sklepu internetowego może wydawać się kuszącym pomysłem, ale wymaga strategicznego podejścia. Aby przejść od idei do zyskownego biznesu, warto skupić się na czterech kluczowych etapach, które pomogą Ci zrozumieć, kiedy nadszedł właściwy moment na wejście w świat handlu elektronicznego.

 

 

Pomysł na sklep internetowy – pierwszy krok do sukcesu

 

Osoby mające pomysł na sklep internetowy powinny zainwestować przede wszystkim swój czas w MVP (Minimum Viable Product). MVP to nazwa produktu który jest we wczesnej fazie rozwoju, który jednocześnie posiada wystarczające cechy aby wprowadzić go do realizacji lub na rynek.  Jest to bardzo popularny wśród startupowców i biznes deweloperów sposób do testowania pomysłów na biznes. Aby zrozumieć czym jest MVP jego definicje ograniczyłem do takiego zdania:

 

„Zrób cokolwiek, najlepiej jak najmniejszym nakładem finansowym (i często też czasowym) aby sprawdzić czy za to co robisz/sprzedajesz, ktoś będzie chciał zapłacić.”

 

MVP dla e-commerce #1 – etap domowy

W przypadku sklepów internetowych prostym MVP będzie po prostu kupienie kilku produktów które chcesz sprzedawać i próba sprzedanie tego znajomym, członkom rodziny lub innym osobom w Twoim zasięgu do których możesz dotrzeć bezpośrednio.

 

Wiedza, którą pozyskasz na tym etapie jest na wagę złota ponieważ:

  1. spróbujesz znaleźć dostawców Twojego produktu i jak go kupisz to od razu poznasz ceny za jakie możesz zdobyć produkt – oczywiście będzie to miało ogromy wpływa na cenę końcową, Twoją marże i zarobki.
  2. dowiesz się jak ludzie reagują na Twój produkt, czego im brakuje, co im się nie podoba, jakie mają obiekcje aby kupić go od Ciebie.
  3. Jeżeli do tej pory nie sprzedawałeś to zrozumiesz czym jest sprzedaż – dla osób początkujących i często bez kompetencji miękkich potrzebnych w sprzedaży może się to wydawać niezwykle trudne zadanie. Ale pamiętaj umiejętności to wiedza nabyta i do wytrenowania.

 

MVP  dla e-commerce #2 – etap ogłoszeń i social media

Czas rozwinąć skrzydła i usiąść przed komputerem. Masz smartfona z aparatem? Jeśli tak, to zrób zdjęcie Twojemu produktowi i wystaw go gdzieś w Internecie na portalach ogłoszeniowych oraz portalach typu marketplace. Nie ograniczaj się tylko do tych darmowych portali. Oto kilka przykładów:

  • portale ogłoszeniowe typu OLX
  • Facebook Marketplace
  • wystaw na Instagramie i roześlij do znajomych
  • no i nie zapomnij o największej platformie sprzedażowej w Polsce jaką jest Allegro.

 

Oprócz zdjęcia przygotuj także opis i spróbuj coś sprzedać w Internecie. Podejmuj różne działania promocyjne najlepiej takie które nie będą Cię dużo kosztować np.: rozsyłaj linki do ludzi i zapraszaj ich do zapoznania się z ofertą. Rozmawiaj na ten temat. Odpowiadaj na wiadomości na Messengerze itp..

 

W czasie tego jak i każdego innego etapu MVP zdobądź jak najwięcej informacji o rynku, które spowodują że Twoja wiedza pozwoli Ci podejmować dobre i merytoryczne decyzje o rozwoju lub kierunku zmian w Twoim pomyśle na biznes. Na tym etapie powinieneś dowiedzieć się:

  1. W jaki sposób działają platformy internetowe i jak się w nich dodaje produkty.
  2. Poznasz koszty sprzedaży na platformach – nie wszystkie są darmowe lub są darmowe ale nie w całości. Niektóre ciekawe funkcje mogą być dodatkowo płatne.
  3. Jaką masz konkurencję i jak bardzo ona jest zaawansowana. Będziesz mógł porównać swoją ofertę do innych podobnych w Twojej kategorii.
  4. Poznasz pierwszych „obcych” klientów, ich pytania, obiekcje i motywacje do zakupów.
  5. Jak zainwestujesz troszkę czasu w analitykę czyli w przeglądanie statystyk to zobaczysz jak ogromy potencjał ma Internet. Czy to, że Twoją ofertę zobaczyło 1500 osób w jeden dzień to dobry znak czy nie bardzo? To zależy czy oferta się sprzedała czy nie. Wiedza o tym, że żadna z 1500 osób nie zechciał kupić Twojego produktu bywa przytłaczająca – tym się nie martw tylko zadaj sobie pytanie dlaczego?
  6. Na pewno spotkasz się z wieloma wyzwaniami, odmowami, porzuconymi koszykami. Możesz nawet nie sprzedać żadnego produktu. Eksperymentuj i dowiedz się dlaczego jedna oferta sprzedaje, a druga nie – nie zawsze cena o tym decyduje.
  7. Być może dojdzie do sytuacji gdzie po raz pierwszy ktoś złoży reklamacje lub dokona zwrotu i będziesz musiał sobie z tą sytuacją poradzić i najczęściej zwrócić pieniądze (takie jest prawo każdego konsumenta w UE). Dzięki temu zaczniesz bardziej poważnie myśleć w przyszłości o regulaminie sklepu, który po skonsultowaniu z prawnikiem będzie Cię chronił przed wieloma nieuczciwymi praktykami.

 

 

MVP  dla e-commerce #3 – Mój pierwszy sklep

 

Zanim zaczniesz czytać dalej: jeżeli jesteś doświadczonym sprzedawcą i masz dobrze zdefiniowany biznesplan a plan miesięcznej sprzedaży opiewa na kwoty wyższe niż 50 000 zł to pomiń ten punkt i przeskocz do rozwiązania #4.

 

Jeżeli nigdy wcześniej nie miałeś okazji prowadzić sklepu internetowego i czujesz niepewność czy Twój produkt będzie miał potencjał w Internecie na rozkręcenie dużej sprzedaży to zapewne jeszcze na tym etapie będziesz się bał zainwestować kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy złotych we własny sklep internetowy.

 

Rozwiązaniem które uchroni Cię przed jednorazową kosztowną inwestycją w oprogramowanie e-commerce są sklepy internetowe na abonament. W tej kwestii jest kilka rozwiązań:

1) znajdź firmę informatyczną która zrobi Ci sklep internetowy i będzie się rozliczać w modelu abonamentowym.

 

UWAGA: w WEBimpuls możesz zamówić sklep na raty lub na abonament.

 

2) skorzystaj z rozwiązań typu SAAS (software as a service) czyli platform internetowych w których możesz założyć gotowy sklep na abonament poprzez założenie prostego konta. W takich platformach SAAS oprócz abonamentu często trzeba płacić prowizję od sprzedaży ale skoro jeszcze nie masz rozkręconej sprzedaży to  się tym nie przejmuj.  Jak sprzedaż się rozkręci to wtedy zarobi na Twoje własne oprogramowanie e-commerce.

 

UWAGA: z platform SAAS polecam szoper.pl

 

3) ostatnim rozwiązaniem, już Ci znanym, są różne market place w tym ALLEGRO. Bez względu na to czy masz sklep czy nie, czy jest on zintegrowany z Allegro czy nie, możesz niezależnie prowadzić dwutorową sprzedaż. Zarówno na swoim sklepie jak i na Facebooku, Olx i Allegro. Pamiętaj ze na własnym sklepie zarobisz więcej bo Allegro od sprzedaży każdego produktu pobiera prowizję, która może pochłonąć całą Twoją marże – uważaj na to przy definiowaniu ceny.

 

 

Profesjonalny e-commerce #4 – już nie MVP tylko prawdziwy biznes

Jak udało Ci się rozkręcić sprzedaż lub masz pewny produkt i chciałbyś uniezależnić się od platform sprzedażowych to najlepsze rozwiązanie dla Ciebie  to postawienie własnego sklepu internetowego.

 

Na Internecie jest wiele artykułów o oprogramowaniu  przeznaczonym do tego celu ale jednak jakością, ceną i poziomem profesjonalizmu góruje oprogramowanie PRESTASHOP (oczywiście zaraz obok MAGENTO)

 

PrestaShop to oprogramowanie OpenSource (darmowe) ale jeżeli nie masz zdolności informatycznych to do uruchomienia takiego sklepu oraz instalacji niezbędnych modułów będziesz potrzebował zespołu IT najlepiej takiego, który jest doświadczony w Prestashop. Nie pozwól aby nowicjusze trenowali na Twoim biznesie bo każda awaria lub problem z oprogramowaniem to zatrzymanie Twojej sprzedaży i utrata klientów. Na tym etapie rozwoju biznesu e-commerce mówimy już o profesjonalnym i stabilnym rozwiązaniu.

 

Na profesjonalnie przygotowany sklep mający nawet ponad sto funkcji będziesz musiał zainwestować kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

 

Dla wymagających firm, które tworzą już kolejną swoją platformę e-commerce  sklep Prestashop z pełną automatyzacją i integracja z systemami ERP oraz Allegro i innymi market place to koszt nawet 150 000 zł. Ale nich Cię cena nie przerazi bo w końcu nie Ty za to płacisz tylko Twoi klienci ;-)

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sklepów internetowych skontaktuj się z naszym  specjalistą ds. e-commerce – pomożemy Ci rozwinąć sprzedaż w Internecie.

 

Zdjęcie Konrad
Autor Artykułu:
Konrad Ogar

CEO w WEBimpuls.pl od 2010 roku, specjalista ds. marketingu w sieci oraz aplikacji WEB. Wspiera firmy w rozwoju w internecie.

email: konrad.ogar@webimpuls.pltel: +48 693 535 818

Napisz do autora!