Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Domena strony internetowej. Jak prawidłowo wybrać?

Domena strony internetowej. Jak prawidłowo wybrać?

07.03.2022 | WWW | Autor: Katarzyna Jana

Domena jest nieodłącznym elementem adresu strony internetowej, który przekierowuje użytkownika na wskazaną stronę docelową. W skład domeny wchodzi nazwa główna oraz rozszerzenie. Zanim jednak strona pojawi się w sieci właściciel takiej strony musi zarejestrować domenę. Nie należy wybierać nazwy domeny pierwszej, która wpadnie nam do głowy, albo takiej, która jest po prostu wolna. Należy poświęcić trochę czasu, aby wybrać odpowiednią domenę. Co to znaczy odpowiednia domena, wyjaśnię Ci w tym artykule.

Długość domeny

Czy długość domeny ma znaczenie? Otóż nie zawsze.

Przez wiele lat uważano, że domena powinna być jak najkrótsza i jak najprostsza do zapamiętania i do dziś bardzo często stosuje się tą zasadę. Wydaje się to chyba oczywiste. Nazwy domen, które są krótkie i łatwe są częściej zapamiętywane i odnotowują więcej odwiedzin w sieci. A co za tym idzie, zwiększa się liczba nowych klientów i powracających. Najlepiej, aby nazwa domeny nie przekraczała 3 słów i zawierała od 5 do 25 znaków.

Dawniej, gdy to reklamy offline ‘owe górowały nad reklamami internetowymi, długość nazwy domeny miała ogromne znaczenie. Wyobraź sobie sytuację, że w radiu puszczana jest reklama, w trakcie której podany zostaje adres strony internetowej, który jest długi i trudny do zapamiętania dla wielu odbiorców. Taka reklama może okazać się mało skuteczna ze względu na niewielką ilość wejść na stronę. A nie o to przecież chodzi w reklamie.

W dzisiejszych czasach Internet stał się jednym z ważniejszych i najskuteczniejszych źródeł dotarcia do potencjalnych klientów. Wyszukiwarka Google ułatwia nam wyszukiwanie odpowiednich informacji i adresów stron WWW poprzez podawanie podpowiedzi do słowa lub frazy wpisywanych przez nas w wyszukiwarce. Nie musimy więc znać pełnego adresu URL, zwłaszcza gdy jest on długi i trudny do zapamiętania, a mimo to z pewnością trafimy na interesującą nas stronę WWW.

Ludzie bardzo dużo czasu spędzają w Internecie, dlatego reklamy internetowe okazują się bardzo skuteczne. Firmy reklamują się nie tylko w wyszukiwarce Google lecz także w Social Mediach.

Po kliknięciu w reklamę w Internecie, przekierowując użytkownika na stronę docelową, mamy pewność, że potencjalny klient trafi do nas bez względu na to czy nasza strona internetowa posiada długą czy krótką nazwę domeny.

Dlatego też, jeżeli nazwa domeny, która Cię interesuje nie jest zbyt krótka, nie martw się. Twoi potencjalni klienci i tak znajdą Twoją firmę w Internecie.  Długość domeny nie odgrywa tak istotnej roli w szczególności, gdy marketing kierujemy głownie do Internetu.  Ważne jest, aby decydując się na długa nazwę domeny składała się ona w logiczną całość. Będzie z pewnością lepiej zapamiętywana niż nielogiczny ciąg znaków.

Mówiąc o długości domeny, nie powinno się także przesadnie skracać nazwy domeny. Nazwa taka nic nie mówi odbiorcy o firmie lub o marce i wręcz może zaszkodzić.

Jednak pamiętaj również o kilku innych zasadach dotyczących wyboru nazwy domeny, o których dowiesz się z dalszej części artykułu.

 

Prostota

Jak już wcześniej wspomniałem nazwa domeny powinna być prosta w wymówieniu i zapamiętaniu, co ułatwi potencjalnemu klientowi wpisanie adresu Twojej strony internetowej.

Jeżeli podając komuś adres swojej strony internetowej w jakimkolwiek miejscu musisz tłumaczyć jak poprawnie zapisać adres, to oznacza, że Twoja domena nie jest dobra.

Wybierając nazwę domeny staraj się unikać słów trudnych, obcojęzycznych, które nie wiadomo jak popranie zapisać. Upewnij się także, że w nazwie domeny nie ma błędów ortograficznych.

Choć jest to możliwe, w nazwie domeny można używać polskie litery. Staraj się jednak ich nie stosować w nazwie swojej domeny, gdyż większość osób o tym nie wie i adresy wpisuje bez polskich liter. W konsekwencji nie znajdą twojej strony i mogą trafić do konkurencji.

Jeżeli nie jest to konieczne unikaj także myślników, podkreśleń czy też cyfr.

Przykłady domen, które mogą sprawiać problemy z popranym zapisaniem adresu strony:

stodrobiazgow .pl

consulting .pl

twojanazwa .pl

czy

czy

czy

100drobiazgow .pl

konsulting .pl

twoja_nazwa .pl

 

Jak widzisz są różne sposoby na zapisane jednego adresu strony WWW. Błędne zapisanie adresu może przenieść Twojego potencjalnego klienta na stronę konkurencji, czego na pewno byś nie chciał.

 

Nazwa domeny a SEO

Jeszcze kilka lat temu istniała opinia, że nazwa domeny ma bardzo duży wpływ na SEO oraz pozycjonowanie. Dlatego też ludzie w nazwie domeny umieszczali słowa kluczowe, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce Google w poszukiwaniu jakiejś usługi lub produktu . Obecnie domena nie wpływa na pozycjonowanie, istnieje mnóstwo innych czynników decydujących o pozycji strony w wyszukiwarce Google, dlatego też wpisywanie frazy kluczowej w domenie nie jest bardzo znaczącym elementem pozycjonowania i często jest także pomijane.

Podanie w nazwie domeny ściśle dopasowanej frazy kluczowej, które są dosyć ogólne, nie dość, że nie będzie miało dużego wpływu na SEO, to z dużym prawdopodobieństwem nie skierują użytkownika tylko na Twoją stronę, lecz wskażą także strony Twojej konkurencji. Adresy takie jak np. pizzeria-tarnow.pl, oknadachowe.pl sprawią, że nie będziesz się wyróżniał na tle konkurencji i ciężko będzie znaleźć użytkownikowi Twoją stronę WWW. Dlatego należy unikać nazw domen ze ścisłym dopasowaniem słów kluczowych.

Nie zawsze także warto w nazwie domeny podawać rodzaj świadczonej usługi, gdybyś na przykład w przyszłości planować rozszerzyć swoją działalność o inną usługę, adres Twojej strony internetowej będzie nawiązywał do tej pierwotnej usługi, dla której strona internetowa powstała.

 

Domena z nazwą firmy czy bez

Zapewne wybierając odpowiednią nazwę domeny zadajesz sobie pytanie, czy warto użyć nazwy firmy. Otóż jest to bardzo dobry pomysł zwłaszcza, jeżeli nazwa firmy, logo oraz marka mają taką samą nazwę. Dzięki temu bez konieczności używania słów kluczowych będziesz mógł budować rozpoznawalność swojej firmy. Za przykład może posłużyć chociażby google.pl – bez użycia słów kluczowych nazwy te są popularne i rozpoznawane.

Dobrym rozwiązaniem jest także połączenie w nazwie domeny słowa kluczowego oraz unikatowej nazwy Twojej firmy lub marki np. pizzeriasiciliana.pl, oknapawlowski.pl.

Jeżeli jednak nazwa Twojej firmy jest zupełnie inna niż marka, nie jest wskazane używanie nazwy firmy w domenie. W takiej sytuacji warto sięgnąć do strategii marketingowej firmy, w której na pewno znajdziesz informacje czy promowana będzie nazwa firmy czy nowa nazwa marki.

Za przykład może posłużyć sieć telefonii komórkowej PLUS. W domenie posługują się nazwą marki plus.pl, a nie nazwą firmy, którą jest POLKOMTEL.

 

Tworzenie nowej nazwy domeny czy kupno

Może zdarzyć się taka sytuacja, że wybrana przez Ciebie domena jest już zajęta. Co w takie sytuacji zrobić? Masz 3 rozwiązania do wyboru:

  • wybrać inną nazwę z dostępnych domem do rejestracji,
  • pozostawić wybraną nazwę domeny, lecz zmienić jej rozszerzenie,
  • kupić domenę z rynku wtórnego.

Decydując się na zakup nazwy domeny z rynku musisz wiedzieć o kilku bardzo istotnych rzeczach:

Gdzie szukać domen

Nieużywaną już nazwę domeny możesz znaleźć na jednej ze stron internetowych pełniących rolę marketu domen z rynku wtórnego. Najpopularniejszą stroną jest aftermarket.pl, w którym znajduje się około 250 tys. domen, więc jest w czym wybierać.

Jeżeli domena, którą chciałeś zarejestrować jest zajęta, możesz sprawdzić wpisując adres swojej domeny do wyszukiwarki. Może okazać się, że pod wskazanym adresem nie istnieje żadna strona, a właściciel domeny pozostawił informację, że dana domena jest na sprzedaż.

Sprawdź właściciela

Jeżeli sprzedawca domeny nie pozostawił swoich danych kontaktowych, możesz je zdobyć wpisując w wyszukiwarce whois (https://www.dns.pl/whois) nazwę domeny. W przypadku gdy właścicielem domeny nie jest osoba fizyczna, lecz firma uzyskasz informacje takie jak:

  • kto zarejestrował domenę,
  • u jakiego rejestratora dokonano rejestracji,
  • na jaki okres,
  • do kiedy domena jest zarejestrowana,
  • adres e-mail właściciela domeny.

Sprawdź bezpieczeństwo i historię domeny

Zanim zdecydujesz się na zakup konkretnej domeny sprawdź jej historię, a także profil linkowy. Co prawda zarówno wiek domeny oraz jej historia nie wpływają na SEO, jednak profil linkowy już tak. Z jednej strony możesz trafić na domenę z bardzo dobrą historią, która jakiś czas temu została podlinkowana na znanych stronach lub serwisach, co może mieć wpływ na dalszy rozwój Twojej witryny internetowej. Z drugiej zaś strony możesz kupić domenę z niechlubną przeszłością. Pod wskazanym adresem niegdyś mogła znajdować się strona np. z wirusami bądź też z treściami pornograficznymi .

Kilka sposobów jak sprawdzić historię i bezpieczeństwo domeny:

  • wpisz w wyszukiwarce Google nazwę domeny w cudzysłowie ,np. „twojastrona.pl”. Dzięki temu uzyskasz wszystkie informacje na temat danej domeny,
  • za pomocą narzędzi takich jak np. Ahrefs i Semstorm możesz sprawdzić profil linkowy,
  • skorzystaj z darmowej usługi WaybackMachine (http://archive.org/web/web.php).