Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Zamówienie strony internetowej - co musisz wiedzieć?

Zamówienie strony internetowej - co musisz wiedzieć?

25.02.2022 | WWW | Autor: Konrad Ogar

W tym artykule dowiesz się jakie są etapy zamawiania nowej strony internetowej dla Twojej firmy. Jest to streszczenie najważniejszych informacji jakie powinieneś wiedzieć, aby rozpocząć proces tworzenia nowej strony internetowej i doprowadzić go do końca. Niektóre z opisanych etapów wymagały przygotowania odrębnych artykułów aby lepiej zaprezentować Ci ważne tematy, których nie chciałem rozpisywać nadmiernie w jednym artykule. Dlatego zachęcam do zapoznania  się z pozostałymi artykułami do których odnośniki

Nowa strona WWW dla firmy

Nowa strona internetowa to całkiem spore przedsięwzięcie zwłaszcza, jeżeli to jest Twoja pierwsza strona. Jest to ważny proces przede wszystkim dlatego, że konsekwencje i następstwa budowania nowej strony są ważne dla firmy. Niejednokrotnie strona WWW stanowi znaczną część marketingu firmy, a dział sprzedaży bardzo szybko dostrzega, że w obecnych czasach prawie każdy proces zakupowy wiąże się z wizytą potencjalnego klienta na firmowej stronie internetowej. Z tego też powodu powinieneś już teraz uzbroić się w czas, który będzie potrzebny, aby skoordynować cały proces tworzenia strony, nawet jeżeli zdecydujesz się zamówić ją w całości w agencji reklamowej.

 

Stara strona też jest ważna

Firmy, które mają już stronę internetową i zamawiają kolejną zdecydowanie będą miały łatwiej w tym procesie. Stara strona stanowi bardzo ważny punkt odniesienia w rozważaniach o nowej stronie internetowej i nie lekceważ tego nawet jeżeli uważasz że, ta obecna jest okropna i do niczego się nie nadaje … nie wstydź się jej i czerp z tego doświadczenia jak najwięcej. Badania dowodzą, że firmy aktywne w Internecie zmieniają lub aktualizują stronę internetową średnio co 2 lata, więc nie jest to taki pojedynczy proces jakby mogło się wydawać. Procedura tworzenia nowej strony będzie Ci towarzyszyć przez wiele lat istnienia Twojego biznesu.

Zatem na etapie planowania strony internetowej weź pod uwagę swoją starą stronę i zastanów się co w niej jest dobre, co należy przenieść, co wymaga zmiany lub rozwoju, a czego brakuje.

 

Zaplanuj własną stronę internetową

Planowanie firmowej strony WWW jest jak tworzenie strategii marketingowej. W obu przypadkach podstawą są Twoje usługi i produkty oraz budowanie zaufania w oczach klientów. Można to też porównać do planowania prezentacji, a nawet wystąpienia publicznego, w czasie którego będziesz opowiadał o najważniejszych aspektach Twojego biznesu. Pamiętaj, że na stronie WWW masz nieograniczoną ilość czasu na prezentacje, a Twoimi widzami są przyszli klienci. 

Planowanie strony internetowej to całkiem spore przedsięwzięcie, zwłaszcza dla kogoś kto wcześniej tego nie robił. Jeżeli masz już opracowaną strategię marketingową swojej firmy to ponad połowę pracy masz już za sobą. Jeżeli nie to czas zacząć od podstaw.

Jeżeli chcesz wiedzieć więcej "Jak zaplanować stronę internetową" to zapraszam do artykułu rozwijającego ten temat. 

  

Przygotuj się do BRIEF’a przed złożeniem zamówienia

Mając już podjęte najważniejsze decyzje tzn. plan strony internetowej teraz możesz przygotować się do złożenia zamówienia, a właściwie do procesu briefowania. Briefowanie to swego rodzaju wywiad marketingowy, który na pewno przeprowadzi z Tobą profesjonalny wykonawca strony internetowej i to jeszcze na etapie wyceny. To jak przejdziesz brefowanie i co w czasie tego procesu dostarczysz wykonawcy na pewno będzie miało wpływ na cenę strony i na jakość współpracy.

Proces briefowania możesz znacznie skrócić i sobie ułatwić jeżeli na etapie planowania stworzysz dokument, który będziesz mógł przekazać wykonawcy strony. Dobrze przygotowany plan strony praktycznie załatwia większą część briefowania.

Każdy wykonawca stron WWW ma swoja specyfikę pracy, do której potrzebuje określonych informacji. Nie zawsze wszystkie informacje będziesz w stanie zawrzeć na etapie planowania dlatego musisz się liczyć z dodatkowymi pytaniami od wykonawcy.

Najważniejsze w tym etapie są aspekty estetyczne potrzebne do wykonania projektu graficznego: jaka będzie kolorystyka, jakie masz logo, jakie inne strony WWW się Tobie podobają.

 

Szczegóły na temat briefowania znajdziesz w artykule Brief i proces briefowania przy zamówieniu nowej strony WWW

 

Usługi potrzebne do działania strony internetowej

Zanim złożysz zamówienie warto abyś wiedział co będzie potrzebne do działania strony. Często klienci pytają mnie jakie są koszty późniejszego utrzymania strony WWW. Niektórzy wykonawcy mogą powiedzieć że “u mnie nie ma żadnych dodatkowych kosztów poza jednorazową opłatą za samą stronę”. Nie jest to do końca prawda. Do poprawnego działania strony WWW potrzebujesz co najmniej trzech podstawowych usług:

  1. Strona internetowa - usługa programistyczna najczęściej płatna jednorazowo. Ze wszystkich potrzebnych usług zapewne ta będzie najdroższa.
  2. Hosting - czyli potocznie “serwer”. Hosting opłacany jest raz na rok.
  3. Domena - to nazwa, adres strony. Również opłacana raz na rok.

Usługi hostingowe możesz omówić z wykonawcą strony i nie musisz ich kupować wcześniej. Inaczej jest z domeną, którą najlepiej wykupić jak najwcześniej, aby nikt inny jej nie zajął, zwłaszcza, jeżeli zależy Ci na konkretnym adresie swojej strony.  Domenę może wykupić dla ciebie agencja reklama która tworzy stronę WWW ale jak współpracujesz z freelancerem to kup ją tak, aby zarejestrowana na ciebie a nie na informatyka który tworzy stronę bo jak stracisz z nim kontakt to stracisz domenę. Pamiętaj że domena jest zupełnie niezależna od usług hostingowych i możesz ją kupić w zupełnie innej firmie niż serwer, który najczęściej kupuje się później.

 

Do strony internetowej warto również zamówić następujące usługi dodatkowe:

  1. Certyfikat SSL - certyfikat do szyfrowania strony, jest płatny raz na rok.
  2. Monitoring i wsparcie techniczne - przydatna usługa, zwłaszcza jeśli nie masz w zespole osób biegłych w informatyce.

W artykule Usługi niezbędne do uruchomienia strony internetowej szczegółowo opisuję powyższe usługi oraz ich przykładowe koszty.

Nie zapomnij o SEO

 Z pewnością nie chciałbyś, aby kilka tygodni lub miesięcy po uruchomieniu Twojej nowej strony okazało się, że jest ona nieprzyjazna dla wyszukiwarki Google i jest problem z jej pozycjonowaniem? Za to odpowiedzialne jest SEO, potocznie nazywane usługą  “pozycjonowania w wyszukiwarkach”. W rzeczywistości jest to optymalizacji strony pod silniki wyszukiwarek (ang.  Search Engine Optimization - SEO).

SEO to aspekt przede wszystkim marketingowy, ale u jego podstaw leży dobrze technicznie zaprogramowana strona. To dlatego tak ważne jest, aby już na etapie planowania strony,  jeszcze przed złożeniem zamówienia, myśleć o pozycjonowaniu i wszystko prowadzić w kierunku strony przyjaznej dla wyszukiwarek.

Dlatego zawsze wymagaj od wykonawców Twojej nowej strony WWW, żeby była ona zgodna z zasadami SEO. Tych zasad Ty nie musisz znać, dlatego ważne jest, aby współpracować z firmami, które to wiedzą i mają w tym doświadczenie.

Jak wyżej wspomniałem SEO to aspekt mocno marketingowy dlatego uważaj na strony zamawiane u młodych freelancerów lub niedoświadczonych informatyków, bo oni mimo wysokiej wiedzy informatycznej nie będą się znali na marketingu opartym o wyszukiwarki (SEM/SEO) i nie będą wiedzieli jak przygotować stronę zgodną z zasadami Google.

Aby więcej dowiedzieć się na ten temat zapraszam do artykułu Jak zamówić stronę przyjazną wyszukiwarkom (SEO)?". Dowiesz się tam co powinno zawierać zamówienie na nową stronę zgodną z SEO i jak kontrolować agencję reklamową czy dobrze wywiązała się ze swojej pracy.

 

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o stronach WWW

CMS - umożliwi ci samodzielną edycję

CMS to skrót od nazwy typu oprogramowania “Content Management System”, który często nazywany jest “Panelem administratora”. Jest to oprogramowanie dołączane do strony WWW umożliwiające samodzielną i bezpłatną edycję strony internetowej osobom, które nie są programistami. Są różne systemy CMS np.: WiCMS, Joomla, Drupal i każdy z nich to tak naprawdę łatwy zestaw formularzy i kreatorów, za pomocą których bez pomocy informatyka każdy może rozwijać stronę i dodać do niej kolejne treści.

Rzecz jasna, w dzisiejszych czasach strona internetowa bez sytemu CMS umożliwiającego stały rozwój strony nie ma żadnego sensu. Dlatego zadbaj o to, aby wykonawca strony przekazał Ci pełny dostęp do panelu administratora Twojej strony i przeprowadził podstawowe szkolenie z jego obsługi.

Więcej na temat CMS przeczytasz w artykule "Dlaczego warto zamówić stronę z CMS?"

Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo to temat szeroki, ale już na poziomie podstawowym masz na niego wpływ nawet na etapie zamówienia strony. Nie zawsze tanie rozwiązanie to rozwiązanie bezpieczne, a nie ma nic gorszego niż ciągle zablokowana strona przez wirusy. Oto kilka wskazówek co możesz zrobić na samym początku:

  • Korzystaj tylko z bezpiecznego i komercyjnego hostingu. Nie trzymaj strony na cudzych prywatnych serwerach ani na darmowych usługach hostingowych.
  • Jeżeli posiadasz na swojej stronie formularze lub funkcję logowania zabezpiecz stronę certyfikatem SSL.
  • Zadbaj o zabezpieczenie formularzy przez Recaptha, który testuje czy użytkownik jest robotem czy człowiekiem.
  • Wybieraj takie systemy CMS, które są odporne na wirusy i automatyczne boty. W Internecie znajdziesz dużo informacji na ten temat.
  • Wybieraj strony tworzone w najnowszych technologiach .: PHP 7.4 lub nowsze i w zabezpieczonych frameworkach PHP.
  • Panel administratora powinien być zabezpieczony trudnym hasłem i loginem innym niż “Admin”.
  • Poproś wykonawcę strony, aby założył czasową blokadę na panel administratora jeżeli ktoś próbuje wielokrotnie się zalogować podając nieprawidłowe hasło (tak zwany atak słownikowy).
  • Po zatwierdzeniu strony poproś o wykonanie kopii zapasowej i dostarczenie jej w formie spakowanego pliku ZIP.
  • Po oddaniu Ci strony WWW zmień wszystkie hasła dostępu, np.:
    • hasło do serwera i konta FTP,
    • hasło do panelu administratora,
    • hasło do panelu, gdzie masz wykupioną domenę.

 

Przechodzimy do złożenia zamówienia … nareszcie.

Komu chcesz zlecić wykonanie strony?

Na tym etapie zapewne zadajesz sobie pytanie “komu chcesz zlecić wykonanie strony?”, a odpowiedź na to pytanie wcale nie jest prosta ani oczywista.

Jeżeli masz czas i chcesz taniej usługi to polecam jedno z 3 rozwiązań:

  • Możesz samodzielnie wykonać własną stronę korzystając z kreatora stron WWW. W czasie kupowania hostingu bardzo często można automatycznie zainstalować darmowy system CMS przysłowiowo jednym kliknięciem.
  • Możesz zlecić wykonanie strony znajomemu informatykowi pracującemu gdzieś na etacie, który po godzinach chętnie Ci pomoże.
  • Możesz też poszukać freelancera w Internecie, który szybko wykona dla Ciebie stronę, a takich ofert nie brakuje np.: na Facebooku.

Powyższe rozwiązania bardzo chętnie już na wstępie bym zdyskredytował jako najgorsze z możliwych, ale … po pierwsze nie byłbym wiarygodny skoro od ponad 11 lat zajmuje się tworzeniem stron jako agencja reklamowa, a po drugie wcześniej też byłem freelancerem i dla wielu “znajomym informatykiem” i te czasy pamiętam. 

Jeżeli faktycznie Twoje zamówienie jest proste (ale powinien to stwierdzić informatyk a nie Ty), przemyślane, nie ma w tym zamówieniu ukrytych pułapek i niedomówień i nie masz dużych wymagań od wykonawcy to współpraca z freelancerem będzie jak najbardziej odpowiednia.

Współpraca z informatykami to temat rzeka. O problemach we współpracy z freelancerami napisałem w artykule Najczęstsze błędy popełniane  przy zamawianiu strony WWW. Jeżeli planujesz współpracę z freelancerem lub początkującą jednoosobową firmą od stron WWW to koniecznie przeczytaj ten artykuł.

Jeżeli jednak masz duże oczekiwania co do strony i uważasz, że musi być ona naprawdę dobra, a współpraca bezproblemowa, to zdaj się na wiedzę i doświadczenie profesjonalistów.

Oto trzy warianty komu możesz zlecić profesjonalne wykonanie strony WWW:

  • Doświadczonej agencji reklamowej tworzącej strony WWW.
  • Agencji marketingowej tworzącej kampanie reklamowe - w końcu strona to element marketingu a aspekty informatyczne są drugorzędne.
  • Domu mediowemu, który kompleksowo obsługuje duże kampanie reklamowe i koordynuje prace nad powstawaniem stron internetowych. Domy mediowe zlecają takie prace do innych mniejszych agencji od stron WWW, ale ich specjalista czuwa nad poprawnością jej wykonania.

W ostatecznym rozrachunku może się okazać, że mimo wysokiej początkowej kwoty (w porównaniu do freelancerów z Facebooka) cała współpraca będzie tańsza, gdyż szybsza i pozbawiona problemów i konsekwencji wynikających ze współpracy z doświadczonymi “zawodnikami”.

Korzyści we współpracy z doświadczoną agencją reklamową

Oto najważniejsze korzyści na jakie możesz liczyć i wymagać od profesjonalnej agencji reklamowej:

  • Wypracowane standardy i procedury współpracy, które ułatwiają proces tworzenia wysokiej jakości stron WWW zabezpieczą Cię przed podstawowymi problemami jakie mógłby mieć przy współpracy z wolnym strzelcem.
  • Briefing, dzięki któremu otrzymasz stronę naprawdę dopasowaną do Twoich potrzeb i wymagań, które będą znane już na początku współpracy.
  • Oszczędność czasu. Dzięki agencji reklamowej wysoka jakość usług i duża wiedza zwolni Cię z konieczności prowadzenia informatyka za rękę. Pracownik agencji oddelegowany do kontaktu z Tobą porządnie przenalizuje przekazane przez Ciebie treści, postawi się w Twojej roli i doradzi jak najlepiej wykorzystać potencjał firmy na stronie i jak opublikować przesłane treści na stronie WWW.
  • Obsługa posprzedażowa i wsparcie IT - często jest to najważniejszy aspekt współpracy pomiędzy firmami. Doświadczona agencja tworząca strony nie pozostawi Cię, gdy będziesz potrzebował pomocy.
  • Gwarancja poprawnego działania i reakcji na pojawiające się usterki w czasie eksploatacji strony.
  • Stabilna współpraca. Doświadczone firmy na rynku nie znikają tak szybko jak freelancerzy czy jednoosobowe firmy. Masz większą gwarancję że jak zadzwonić po roku lub kilku latach to taka firma nadal udzieli Ci wsparcia.
  • Wiedza, doświadczenie i doradztwo, dzięki któremu wykonawca strony nie pozwoli Ci popełnić błędy i pokieruje realizację strony tak, aby była ona skuteczna w realizacji Twoich celów.

 

Specyfikacja strony internetowej

Po przejściu procesu planowania strony zapewne najważniejsze elementy specyfikacji masz już gotowe. W końcu to strategia marketingowa narzuca co taka strona powinna zawierać. Jednak ze strategii nie wynika jaka jest specyfikacja techniczna i jakość takiej strony.

Abyś nie musiał czytać o informatycznych aspektach i aby było łatwiej złożyć Ci zamówienie na stronę internetową przygotowałem wzór technicznych i funkcjonalnych wytycznych.

Te wytyczne to gotowy wzór, który możesz pobrać i przerobić pod własne wymagania a później przekazać wykonawcy strony internetowej.

Pobierz gotowy wzór wytycznych do strony internetowej”

 

Mam nadzieję, że zaciekawił Cię ten artykuł i już wiesz na co zwracać uwagę przy zamówieniu strony www. Jak widzisz jest to złożony proces, ale posiadając wiedzę na temat podstawowych elementów jakie powinna zawierać Twoja strona internetowa, współpraca z agencją czy osobami, które taką stronę będą dla Ciebie wykonywały będzie dużo łatwiejsza. Zachęcam również do przeczytania powiązanych artykułów, z których dowiesz się szczegółowo o dodatkowych usługach niezbędnych do opublikowania strony internetowej.

 

Zdjęcie Konrad
Autor Artykułu:
Konrad Ogar

CEO w WEBimpuls.pl od 2010 roku, specjalista ds. marketingu w sieci oraz aplikacji WEB. Wspiera firmy w rozwoju w internecie.

email: konrad.ogar@webimpuls.pltel: +48 693 535 818

Napisz do autora!