Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Jak zaplanować stronę internetową?

Jak zaplanować stronę internetową?

25.02.2022 | WWW | Autor: Konrad Ogar

W tym artykule dowiesz się jak zaplanować swoją nową stronę internetową oraz jak się do niej przygotować. Niestety nikt za Ciebie tego nie wykona, no chyba że zatrudniasz kilkuosobowy zespół marketingowy w swojej firmie. Jeżeli TAK i jesteś pracownikiem działu marketingowego odpowiedzialnego za zbudowanie planu strony internetowej to ten artykuł jest również dla Ciebie.

Planowanie strony WWW może być łatwe

Sam proces budowania strony internetowej od strony informatycznej jest niezwykle prosty (zwłaszcza dla informatyka), ale zanim do tego dojdzie, po Twojej stronie jest wykonanie najtrudniejszej i być może najbardziej czasochłonnej części, a mianowicie całej koncepcji i planu strony internetowej.

Cały proces planowania strony jest znacznie łatwiejszy jeżeli Twoja firma ma przygotowaną strategię marketingową lub porządny biznes plan z elementami strategii. Większość informacji jakie należy opublikować na stronie i jakie funkcje tam powinny być albo już masz wpisane w strategię marketingową albo z niej wynikają. Zatem przeczytaj jeszcze raz całą strategię marketingową i potraktuj ją jak przepis na stronę WWW wyodrębniając najważniejsze elementy. 

Jeżeli nie masz strategii marketingowej to koniecznie musisz ją wykonać przed zamówieniem strony WWW. Sam proces przygotowania się do strony internetowej też możesz potraktować jako budowanie strategii marketingowej. Jakakolwiek próba wykonania strony internetowej bez przemyślenia elementów strategii firmy skończy się bezsensownym wydawaniem pieniędzy na stronę i reklamę, która bardzo szybko okaże się nieskuteczna w promowaniu Twojej firmy.

Zatem pamiętaj: Strategia marketingowa to podstawa wszelkich Twoich decyzji na temat firmy i jej marketingu, zwłaszcza tego związanego z Internetem i bez niej ani rusz!

Strona internetowa powinna być zgodna ze strategią i powinna być częścią Twojego procesu sprzedażowego.

 

Zbuduj strategię marketingową zanim zaczniesz planować stronę

Szybkie tworzenie planu marketingowego warto zacząć od wykorzystania popularnego narzędzia o nazwie “Model Business Canvas”. Jest to swego rodzaju framework, który porządkuje informacje o Twoim biznesie i plany jego rozwoju.

Oto kolejne segmenty strategii jakie należy przemyśleć i opracować.

  1. Kim są lub kim będą Twoi klienci?
    Dokonaj segmentacji klientów i odpowiedz sobie  na pytanie “z jakimi segmentami klientów chcesz współpracować?”. Warto na tym etapie wybrać najbardziej atrakcyjne grupy klientów np. te najbardziej dochodowe. Warto również określić te grupy klientów, które wolałbyś unikać lub przynajmniej nie powinny stanowić one przeważającej większości Twojego portfela klientów np.: klienci nie dochodowi lub problematyczni.
    Do wybranych grup klientów należy tworzyć persony (tzw. Buyer persona), które będą później punktem odniesienia przy precyzowaniu komunikacji z klientem. Buyer persony posłużą do odpowiedniego targetowania oraz definiowania tego co i jak opisać na stronie internetowej. W końcu strona musi być tak przygotowana, aby przyciągał tych klientów, których wybierzesz w procesie segmentacji i którzy są dla Ciebie najbardziej atrakcyjni.
  2. Jaką masz dla nich propozycję współpracy?
    Jaka jest Twoja propozycja wartości dla przyszłych klientów? Co zamierzasz zaoferować w ramach współpracy? Zwróć uwagę, że nie używamy tutaj nigdzie słowa “oferta” bo to nie chodzi o ofertę, ta powstanie dopiero na samym końcu. Tutaj należy wykazać wszystko to co możesz zaoferować i wykazać wszystkie korzyści i jakie klient otrzyma dzięki współpracy z Tobą, zarówno te, za które klient może zapłacić jak i te, za które klient nie zapłaci.
    Na tym etapie stwórz listę wszystkich korzyści i wartości jakie Twoja firma może zaoferować klientowi. Będą one potrzebne do przygotowania opisów oferty, tak aby zachęcić klientów przez stronę internetową do podjęcia współpracy z Tobą. Oczywiście te same materiały posłużą to zdefiniowania i zredagowania oferty.

    Powyższe dwa punkty są najważniejsze i kluczowe do dalszego rozwoju strategii marketingowej. To na tych dwóch powinieneś skupić się najbardziej. Poniżej są punkty dopełniające, które również mogą mieć wpływ na budowę strony internetowej.
  3. Jakie relacje masz z klientami i jak będzie je podtrzymywał?
    W kontekście Internetu i strony internetowej w jaki sposób Twoje relacje z klientami mogą zostać wzmocnione lub podtrzymane. Jakie relacje możesz zbudować lub rozszerzyć dzięki stronie internetowej.
  4. Jakimi kanałami będziesz dostarczał propozycję wartości?
    Za pomocą jakich kanałów będziesz budował relacje z klientami? W jaki sposób będziesz dostarczał im korzyści? Czy w tych kanałach (nawet  poza Internetem) strona WWW może stanowić jakieś uzupełnienie? W jaki sposób będziesz ściągał ruch na swoją stronę i ją promował?
  5. Jakich masz kluczowych partnerów?
    Kto pomaga Tobie w dostarczaniu wartości dla klienta? Czy możesz się tym pochwalić na stronie internetowej? Może masz w zasobach firmy partnerów, z którymi wspólnie obsługujesz klientów, inwestycje i możesz się tym pochwalić np.: wysokiej klasy producent podzespołów, z których korzystasz.
  6. Jakie masz kluczowe zasoby?
    Które z posiadanych przez Twoją firmę zasobów może pozytywnie wpłynąć na podjęcie decyzji czytelnika Strony WWW o współpracy z Tobą? Jakie zasoby są Twoim atutem i jakimi zasobami możesz się pochwalić w Internecie?

 

Mając wykonane powyższe punkty zgodne z frameworkiem Model Business Canvas dużo łatwiej będzie Ci odpowiedzieć na typowe pytania do planowania strony internetowej. Oto one:

  • Kim są Twoi klienci?
    • Jak dokonałeś segmentacji rynku?
    • Jakie masz buyer persony?
  • Jakie informacji będą potrzebowali klienci?
    • Po co w ogóle on ma wejść na Twoją na stronę WWW?
    • Na jakie pytania chce odpowiedzieć sobie klient poprzez wizytę na Twojej stronie?
    • Jakie ma obiekcje, które chciałby rozwiązać przed złożeniem zamówienia?
  • Jaką rolę będzie spełniać Twoja strona www?
    • Czy tylko ulotka/wizytówka z danymi adresowymi?
    • Czy może będzie profesjonalną prezentacją Twoich usług/produktów i ich zalet?
    • A może będzie miejscem do kontaktu, obsługi klienta, składania zamówień?
  • W jaki sposób strona WWW łączy się z Twoją sprzedażą?
    • Jak ją uzupełnia i jak na nią wpływa?
    • Jak wykorzystać stronę WWW do usprawnienia sprzedaży?
    • Czy Twoi handlowcy używają strony jako narzędzia wspierającego ich sprzedaż?
  • Jakie treści chcesz opublikować na stronie?
    • Oferta to nie wszystko! Pamiętaj, że ofertę możesz wysłać e-mailem lub osobiście zaprezentować klientowi - strona WWW ma pełnić rolę prezentacji Twojej firmy i zachęcać dopiero do zapytania o ofertę.
  • Jakie akcje powinien wykonać klient na stronie?
    • Jakie ma być tak zwane CTA (Call To Action)?
    • Jakie funkcje mogłyby przybliżyć użytkownika odwiedzającego stronę do złożenia zamówienia?
    • Jakie informacje o użytkowniku odwiedzającym stronę chciałbyś pozyskać? I jak go o to poprosić?
    • Czy przez stronę internetową można się z Tobą kontaktować lub poprosić o ofertę?
  • Jak zamierzasz rozwijać stronę?

 

Skąd wziąć odpowiedzi na te pytania?

Słuchaj klientów

Bardzo dobrym podejściem do projektowania treści na stronie jest słuchanie własnych klientów. O co pytają na innych kanałach (np.: na Facebooku), o co pytają przez telefon lub w czasie rozmów podczas zakupu, jakie mają obiekcje? Wsłuchuj się w tych, którzy coś u Ciebie kupili, jak i w tych którzy zakupu nie dokonali i zastanów się dlaczego? Na stronie powinieneś dostarczyć komplet najczęściej poszukiwanych informacji i rozwiewać obiekcje przyszłych klientów tak, aby klient składając zamówienie czuł, że podjął dobrą decyzję.

Zaglądnij na strony konkurencji

Strony konkurencji lub podobnych firm mogą być całkiem sporą inspiracją. Zapewne oni już przeszli proces przygotowania się do strony i opracowania jej funkcjonalności i jeżeli tylko nie zrobili tego pobieżnie to będziesz miał z czego wybierać.  Podglądając konkurencję bądź też krytyczny i nie kopiuj wszystkiego od konkurencji. Spróbuj być oryginalny tam gdzie to możliwe.

Porozmawiaj z działem sprzedaży

Rozmowa z przedstawicielem handlowych lub osobą odpowiedzialną za sprzedaż, która jest najbliżej klientów jest na wagę złota. Takie osoby mogą wnieść bardzo dużo do planowania oferty i do rozbudowy strony internetowej. A nawet uważam, że to dział sprzedaży powinien mieć największy wpływ na zawartość i funkcjonalność strony internetowej.

Zerknij na starą stroną - jeśli taką masz

Stara strona to świetny punkt odniesienia. Wspominałem o tym w innych artykułach na temat przygotowywania się do zamówienia strony internetowej. Stara strona nawet jak jest bardzo stara stanowi dobre źródło informacji o tym, czego tam brakuje a co jest dobre i warto z tego skorzystać. W końcu każde doświadczenie związane z tworzeniem strony powoduje, że każda następna będzie coraz lepsza.

Call To Action

Pamiętaj, aby tak konstruować stronę, aby w odpowiednich miejscach pojawiała się prośba do klienta o podjęcie działań na których Tobie zależy. Na przykład na stronach z portfolio lub z referencjami możesz dać “Zadzwoń do nas i porozmawiajmy o współpracy”. Na stronie z opisem oferty możesz dać “zostaw swój numer w formularzu, a nasz ekspert oddzwoni do Ciebie w 24h”. Ważne, aby strona pomagała Tobie zdobywać dane kontaktowe do Twoich przyszłych klientów. Na temat CTA warto poczytać w Internecie, bo jest to klucz do skuteczności strony internetowej. Oto inne przykłady CTA:

  • Zapisz się na newsletter,
  • Poproś o darmową ofertę
  • Pobierz darmowego ebooka
  • Zamów bezpłatne próbki
  • Poproś o konsultację z ekspertem
  • Zarezerwuj termin spotkania.

 

Copywriting - przygotuj treści na stronę WWW

Mając już tak dużo informacji i odpowiedzi na kluczowe pytania należy przystąpić do najbardziej wyczerpującej części przygotowań do strony WWW czyli pisanie treści.

Sprawa z treścią zwykle jest bolesną pracą dla właścicieli firm, gdyż zajmuje dużo czasu i szybko zniechęca. Ale nie poddawaj się, bo od tego zależy Twój sukces w Internecie. Jeżeli sam nie masz czasu na opracowanie treści do swojej strony, możesz to zlecić copywriterom, ale i tak przed zleceniem będziesz musiał przygotować konspekt z zarysem merytorycznym więc i tak co najmniej połowę roby musisz wykonać sam ;-).

Rozpisz ofertę           

Rozpisz swoją ofertę i podziel ją na kategorie. Niech każda usługa ma swoją odrębną podstronę - tak łatwiej będzie je wypozycjonować w Google. Niech Twoja strona będzie profesjonalnym katalogiem i prezentacją Twoich usług.  

Wskazówka:
treść strony internetowej zawsze możesz aktualizować i zmieniać bez konieczności przeprogramowywania strony - na tym polegają systemy CMS do zarządzania treścią (Content Management System). Dlatego teraz nie musisz się stresować, że musisz wszystko dokładnie wypisać. Wręcz przeciwnie. Zrób ogólny plan, za kilka dni go rozpisz i uzupełnij (zaangażuj w to pracowników). A jak strona będzie gotowa to skonfrontujesz te treści z nowymi pomysłami.  Oczywiście czym więcej teraz przygotujesz tym później będzie lżej, a strona WWW będzie bardziej kompletna.

Opisz swoje doświadczenie

Możesz to zrobić opisując swoje prace w portfolio. Aby nie pokazywać tylko zdjęć warto napisać co najmniej kilka lub kilkanaście zdań co i jak robiłeś. Zdecydowanie pomoże to Twojemu przyszłemu klientowi w zrozumieniu, że jesteś godny zaufania.

Możesz też zrobić odrębną podstronę gdzie opiszesz sukcesy swoich klientów, które zostały osiągnięte dzięki współpracy z Tobą. Tak zwany “success story”  jest dużo lepszym sposobem na prezentację portfolio i doświadczenia niż zwykła galeria zdjęć czy lista wykonanych zleceń.

Podziel się wiedzą jak ekspert

Pomyśl w jaki sposób chcesz na stronie pokazać, że jesteś ekspertem. Możesz to zrobić w formie poradnika dla klienta, bloga lub nawet ebooka do pobrania. W ostatnim czasie najbardziej lubiane treści to filmy eksperckie, do których zachęcam, gdyż nakręcenie filmu jest łatwiejsze i szybsze niż napisanie artykułu.

 

SEO - czy chcesz być wysoko w Google?

Pewnie że TAK! Nie wyobrażam sobie innej odpowiedzi :-).  Uważam, że myślenie o wyszukiwarce to myślenie o przyszłych klientach, którzy poszukują Twoich produktów lub usług właśnie w wyszukiwarce.

Najważniejsza informacja którą powtarzam wszystkim to:

O pozycjonowaniu w Google należy pomyśleć zanim wykonasz stronę internetową!!!

Bardzo dużym błędem niosącym ogromne koszty jest zrobienie strony, a później zastanawianie się nad SEO, gdyż jest ryzyko, że usłyszysz od firmy SEO jedną z tych rzeczy:

  • Przykro mi, Pana/Pani strona nie nadaje się do pozycjonowania trzeba zrobić nową.
  • Optymalizacja i dostosowanie strony do SEO będzie kosztować X zł. A to X to może być więcej niż zrobienie nowej strony.

Zamawiając stronę WWW koniecznie zadbaj o jej zgodność z SEO. Na temat pozycjonowania jest mnóstwo artykułów w sieci, w tym jeden napisałem ja o tym Jak zamówić stronę przyjazną wyszukiwarkom (SEO) i skontrolować wykonawcę” - polecam.

W tym artykule wspomnę też o elementach SEO, które są związane z pisaniem treści na stronę internetową. Ogólna zasada jest jedna - czym więcej treści na stronie firmowej tym lepiej. A oto szczegóły:

  • Wprowadź w firmie kulturę Content Marketingową - niech Twoja firma stanie się wydawcą wiedzy, artykułów, publikacji, a nawet filmów związanych z Twoją branżą. Nie od wczoraj wiadomo, że to tylko dzięki treści wyszukiwarka będzie Twoją stronę indeksować. Samo opisanie oferty już niestety nie wystarczy. Zaplanuj na stronie bloga, poradnik, najczęściej zadawane pytania od klientów, ebooki lub inne narzędzia, które pozwolą publikować na stronie treści.
  • Stwórz kalendarz publikacji i rób to jak najbardziej regularnie. Postaraj się publikować raz w tygodniu, ale nie rzadziej niż 1-2 razy w miesiącu.
  • Do każdego produktu lub usługi przygotuj osobną podstronę z opisem najlepiej na 3-5 tysięcy znaków i urozmaić opis plikami multimedialnymi (zdjęcia, tabelki, filmy, wykresy). Nich każda podstrona opisująca odrębną usługę będzie swego rodzaju kartą katalogową lub landing page, który dotyczy tylko i wyłącznie tego jednego produktu/usługi.
  • Porządnie opisz swoje portfolio. Nie ograniczaj się tylko do zdjęć z prostym tytułem. Każdą swoją realizację możesz opisać jako “success story” i możesz pochwalić się jak pomogłeś klientowi i co on zyskał.
  • Zaplanuj social marketing - bądź widoczny w wielu portalach społecznościowych. Nie ograniczają się tylko do Facebooka, który najgorzej współpracuje z SEO. Załóż konto na Twitterze, LinkedIn, YouTube i dodawaj tam linki z Twojej strony. Poszukaj też forów i portali branżowych, gdzie możesz się udzielać jako ekspert i raz na jakiś czas (np.: 2 razy w roku) wrzuć link do swojej strony jako odpowiedź na pytanie innego użytkownika.
  • Koniecznie zamów stronę WWW u osoby, która zna się na pozycjonowaniu, aby strona była w pełni zgodna z wymogami SEO. Sam wygląd nie ma znaczenia liczy się poprawność kodowania i architektura treści. Jeżeli Twoja strona nie będzie poprawnie zakodowana to później będziesz musiał zapłacić dodatkowo agencji SEO za jej optymalizację, a to często może się okazać jeszcze droższe niż samo wykonanie strony.

 

Przemyśl nawigację po stronie

Możesz też od razu zaplanować strukturę treści strony, przejścia, zagnieżdżenia, działy i menu. Możesz to zrobić w formie zagnieżdżonego drzewka. Nawigacja strony może się składać z wielu elementów takich jak menu główne, menu pomocnicze w bocznej kolumnie, kafelki na stronie głównej.

Menu główne w górnej części strony powinno być bardziej sprzedażowe i zawierać najwięcej informacji potrzebnych klientom o Twoich produktach lub usługach. Traktuj menu główne jak reklamę, którą powinno zobaczyć jak najwięcej klientów, ale takich klientów, którzy nie mają za wiele czasu, więc nie zasypuj ich wszystkim.

Na stronie głównej oraz w dziale oferta, najważniejsze usługi możesz przedstawić w formie kafelków lub listy jak na portalach sprzedażowych. Stary styl pisania oferty w formie wypunktowanej listy na jednej stronie już dawno wyszedł z mody. Postaraj się, aby oferta była atrakcyjna i podzielona na podstrony, tak aby zainteresowany czytał tylko na jeden temat. Pomoże to też w pozycjonowaniu całej witryny na wiele słów kluczowych związanych z ofertą.

Nie zapomnij o stopce. Tam też możesz umieścić linki do ważnych i uzupełniających informacji. Nie wciskaj wszystkiego do menu głównego, aby klient nie czuł przytłoczenia tuż po wejściu na stronę. Wszelkie regulaminy, polityki prywatności, dane do mediów, sprawozdania spółek akcyjnych polecam umieszczać w stopce.

Funkcjonalność Strony internetowej

Funkcje jakie powinna posiadać strona internetowa wprost wynikają z Twoich potrzeb i z materiałów, które przygotowałeś na podstawie powyższego scenariusza. Jeżeli na wszystkie pytania odpowiedziałeś i odpowiedzi zapisałeś to w gruncie rzeczy nie musisz się zbyt długo zastanawiać nad funkcjonalnością.

 Agencja reklamowa wykonująca Twoją stronę zaproponuje Ci funkcjonalność, tak aby zaspokoić Twoje potrzeby, a jak trafisz na dobrego wykonawcę znającego się na marketingu to na pewno doradzi Ci co można zrobić lepiej lub czego nie robić.

 Po Twojej stronie jest co najwyżej przekazanie informacji o funkcjonalności, która ma stanowić element wyróżniający, innowacyjny, który może nie wynikać z powyższych materiałów. Jeżeli masz jakiś “genialny” pomysł na interakcje z klientem przez stronę WWW lub funkcję, która ma Ciebie wyróżnić na tle konkurencji to koniecznie opisz go w tym punkcie Twojej strategii marketingowej.

 Możesz również spisać funkcjonalności, które podobają Ci się u konkurencji lub na innych stronach z innej branży.

Pamiętaj tylko, że to co Ty widzisz jako zwykły użytkownik na stronie WWW może być całkiem sporą funkcjonalnością po stronie serwera, której ogrom jest niewidoczny dla oczu. Na przykład automatyczne generowanie ofert PDF i wysłanie do klienta to funkcjonalność, której widzisz tylko prosty i przyjemny dla klienta formularz. Natomiast po stronie serwera jest cała aplikacja generująca pliki PDF na podstawie zakodowanych wcześniej szablonów, matryc cennikowych w bazie danych i warunków oraz system wysyłający emaile, którymi później można zarządzać, podglądać historię i robić follow-up. Każdy pomysł jest dobry, ale może się wiązać z większym budżetem.

 

 

Jak widzisz zamawianie strony internetowej to nie tylko wysłanie zlecenia do informatyka lub agencji reklamowej. To pewien proces planowania, przez który powinieneś przejść. Dobrze zaplanowana strona internetowa zgodnie ze strategią marketingową firmy z pewnością będzie przynosić dużo lepsze wyniki sprzedażowe, niż strona zamówiona bez wcześniejszej analizy i dokładnego przemyślenia. Jeżeli będziesz postępował zgodnie z moimi zaleceniami opisanymi w tym artykule, z pewnością szybko zobaczysz, że warto było poświęcić czas na dokładne zaplanowanie strony. Osiągniesz wyższe pozycje strony w wyszukiwarce, wzrost rozpoznawalności firmy i co najważniejsze wzrost sprzedaży, w końcu po to jest Ci potrzebna firmowa strona internetowa.

 

 

Zdjęcie Konrad
Autor Artykułu:
Konrad Ogar

CEO w WEBimpuls.pl od 2010 roku, specjalista ds. marketingu w sieci oraz aplikacji WEB. Wspiera firmy w rozwoju w internecie.

email: konrad.ogar@webimpuls.pltel: +48 693 535 818

Napisz do autora!