Ta strona używa plików Cookie. Korzystając z tej strony zgadzasz się na umieszczenie tych plików na twoim urządzeniu

Czcionka
Treść
Kontakt
Brief i proces briefowania przy zamówieniu nowej strony WWW

Brief i proces briefowania przy zamówieniu nowej strony WWW

25.02.2022 | WWW | Autor: Konrad Ogar

W tym artykule dowiesz się co to jest biref i jak dobrze przejść ten proces. Brief będzie niezbędny przy zamawianiu strony internetowej, więc warto się do niego przygotować.

Co to jest brief?

Brief to swego rodzaju wywiad marketingowy, który przeprowadza agencja reklamowa ze swoim klientem po to, aby zebrać jak najwięcej informacji potrzebnych do zaplanowania i stworzenia kampanii reklamowej. Dokładnie ten sam proces jest przeprowadzany przez profesjonalne agencje reklamowe tworzące strony internetowe.

 

Jak przeprowadzany jest briefing?

Forma w jakiej przeprowadzony jest proces briefowania zależy od samego wykonawcy strony internetowej. Może to być klasyczny wywiad w formie rozmowy z właścicielem firmy lub pracownikami bądź rozmowa telefoniczna. Częścią takiego wywiadu też jest audyt i analiza firmy oraz jej konkurencji. Notatki powstałe z takiego wywiadu to ważny dokument nazywany również briefem. 

Coraz częściej briefowanie odbywa się online w formie formularza interaktywnego, rzadziej w formie formularza w wordzie. Formularze brief online są wygodniejsze i pozwalają na szybsze zebranie informacji bez odchodzenia od komputera i bez konieczności angażowania całego Twojego zespołu w jednym czasie w formie spotkania.

Zatem jak tylko otrzymasz od wykonawcy strony WWW formularz do wypełnienia to już wiesz co to jest :-) i nie lekceważ go.

 

Nie lekceważ biefowania

Brief jest jednym z najważniejszych elementów w trakcie zamawiania strony internetowej. To od informacji przekazanych agencji zależy czy strona będzie dopasowana do Ciebie i Twoich klientów czy nie. Jeżeli  proces briefowania nie zostanie przeprowadzony tak jak należy, a Ty nie przyłożysz się do tego procesu i będziesz odpowiadał zdawkowo to strona internetowa będzie stworzona na podstawie przypuszczeń - a to nie będzie dobre dla Twojej firmy. 

Jeżeli wcześniej przygotowałeś się do zamówienia strony internetowej o czym pisałem w artykule “Jak zaplanować stronę internetową” można powiedzieć, że cały proces briefowania będziesz miał w małym paluszku. Wystarczy, że zgromadzone informacje przekażesz wykonawcy strony i ewentualnie odpowiesz na kilka dodatkowych pytań.

 

Koszty wywiadu marketingowego i gromadzenie danych

Sam proces biefowania nie jest procedurą całkiem bezpłatną. Najczęściej czas poświęcony na wywiad jest wliczony w koszty strony internetowej. Im dłużej trwa briefowanie i im bardziej ten proces się przeciąga, tym tworzenie strony WWW jest droższe (przynajmniej dla samego wykonawcy). Mając wcześniej przygotowane informacje szybko przeprowadzisz ten proces i wtedy możesz przejść do negocjacji z wykonawcą.

Z punktu widzenia agencji reklamowej:

Konrad Ogar: Tworzeniem komercyjnych stron WWW zajmuję się od 2007 roku i uważam, że klient, który jeszcze przed podpisaniem umowy dostarcza komplet informacji do strony internetowej, posiada zarys strategii marketingowej, analizę klientów i przygotowane treści do strony - jest klientem idealnym. Współpraca z takim klientem jest naprawdę przyjemna i w takich okolicznościach jestem gotów klientowi dać spory rabat na stronę WWW i jednocześnie stworzyć naprawdę dobrą i skuteczną stronę internetową. Bez wątpienia dobrze przygotowane informacje do strony WWW są fundamentem sukcesu firmy w Internecie.

 

Informacje jakie warto przygotować dla agencji reklamowej

Oto kilka istotnych elementów, które warto przygotować wcześniej i które będą przydatne przy współpracy z agencją wykonującą stronę:

  1. Czym zajmuje się Twoja firma?
    Przygotuj listę całej swojej oferty i zaznacz te elementy oferty, które są dla Ciebie kluczowe i najważniejsze do promowania w Internecie. Oprócz listy produktów i usług warto przygotować opis procedury współpracy z Tobą.
  2. Czy masz przygotowane treści do strony internetowej?
    … ten temat załatwiliśmy we wcześniejszy rozdziale i jak rozumiem zapewne już jesteś gotowy do przekazania treści.
  3. Jakie materiały chcesz publikować na stornie internetowej? (opisy, pojedyncze zdjęcia, całe galerie, filmy)
  4. Kim są twoi klienci?
    Opisz najważniejsze segmenty Twoich klientów. Wymień jak najwięcej cech specyficznych każdego segmentu (np: firma, osoba fizyczne, sportowcy, młodzi ludzie, emeryci, kucharze, mechanicy ... itp.)
  5. Jaki jest zasięg Twojej działalności?
    Firma lokalna, ogólnopolska, ogólnoświatowa, opisz jak jest teraz i co chciałbyś zmienić dzięki tej stronie.
  6. Jaką rolę ma pełnić strona? W jaki sposób jest powiązana z Twoim działem sprzedaży? Np.: tylko wizytówka, sprzedaż, prezentacja oferty, katalog produktów, wsparcie reklamy, dane dla klientów z zagranicy.
  7. Wypisz słowa kluczowe najlepiej odzwierciedlające świadczone usługi i oferowane produkty.
    Warto wpisać tutaj profesjonalne i potoczne nazwy Twoich usług i produktów oraz inne powiązane słowa kluczowe.
  8. Aby wykonawca strony zrozumiał dobrze czym się zajmujesz możesz wskazać stronę Twojej bezpośredniej konkurencji, najbardziej podobnej do Twojej firmy, mającej stronę z wyczerpującymi informacjami branżowymi.
  9. Najważniejsze podstrony i działy strony internetowej? Czy masz już wizje jak powinna być skonstruowana Twoja strona WWW? Czy może masz już zaplanowane zakładki i strukturę strony z podziałem na działy?

 

Pytania związane z wyglądem strony internetowej:

  1. Czy masz logo? A może nawet całą księgę identyfikacji wizualnej Twojej marki? Jeżeli tak, to koniecznie przygotuj ją do wysłania wykonawcy strony. Jeżeli NIE to przygotuj następujące informacje:
    • przygotuj logo w wersji wektorowej, lub zamów nowe. Zamówienie na nowe logo najczęściej możesz złożyć u wykonawcy strony internetowej.
    • zastanów się nad kolorystyką strony. Przygotuj jeden lub dwa kolory z jakimi strona ma się kojarzyć.
    • zastanów się nad hasłem reklamowym często występującym razem z logiem.
    • możesz też wybrać zdjęcie lub grafikę, która będzie częścią Twojej stałej identyfikacji i będzie powielana na wszystkich materiałach reklamowych (w tle strony, w tle ulotki, na papierze firmowym). Taka grafika też się przyda do wykorzystania na portalach społecznościowych. Przeglądnij banki zdjęć w jej poszukiwaniu.
  2. Przeglądnij inne strony w Internecie i wskaż wykonawcy, który styl stron WWW Tobie się podoba. Nie muszą to być strony z Twojej branży, ale niech wykonawca pozna Twoje poczucie estetyki, aby dobrać projekt do Ciebie i Twoich klientów. Warto przygotować około 3 adresy stron, które się Tobie podobają.
  3. Jaką kolorystykę ma mieć strona?  Możesz zdefiniować kolor, z którym ma się kojarzyć strona. Ważne jest, aby kolor strony był zgodny z logiem.
  4. Czy chcesz przenieść treści ze starej strony? Jeżeli masz starą stronę to czy wykonawca ma przenosić treści ze starej strony do nowej czy przygotujesz nowe? To może mieć wpływ na cenę i ostatecznie na jakość strony.
  5. Zastanów się też nad funkcjami i modułami jakie ma mieć strona. Mam na myśli inne funkcje niż wyświetlanie treści czy zdjęć, a takie które spowodują, że Twoja strona będzie bardziej interaktywna np.:
    • formularz kontaktowy,
    • kreator wyceny,
    • system rezerwacji,
    • wirtualny kalendarz,
    • integracja z livechat lub callpage,
    • dział Q&A,
    • dział kariera i rekrutacje,
    • dział z ebookami do pobrania,
    • zapis do Newslettera
    • … oraz wiele wiele innych.

 

Jeżeli zależy Ci, aby strona internetowa była wykonana zgodnie z Twoimi oczekiwaniami, zalecamy, abyś przygotował się do wypełnienia briefa lub rozmowy z wykonawcą strony.  Na podstawie wywiadu lub dobrze przeprowadzonego briefowania programista może poznać Twoje potrzeby i oczekiwania co do strony WWW.
Jak widzisz proces tworzenia strony WWW jest pracochłonny już na samym etapie jej zamawiania. Dobra współpraca na etapie briefowania ułatwi prace obu stronom w dalszym etapie prac nad stroną WWW dla Twojej firmy.

 

Zdjęcie Konrad
Autor Artykułu:
Konrad Ogar

CEO w WEBimpuls.pl od 2010 roku, specjalista ds. marketingu w sieci oraz aplikacji WEB. Wspiera firmy w rozwoju w internecie.

email: konrad.ogar@webimpuls.pltel: +48 693 535 818

Napisz do autora!